Basis
Combinatie Pedagogische coaching en pedagogiek 0-13 jaar
Opleidingsduur: 6 maanden
Opleidingsvorm: cursus
Locatie: Keizerin Marialaan 2, Helmond
Start: in overleg
Prijs: €1250,- per jaar (inclusief lesmateriaal)
Deze cursus maakt jou tot een goed onderbouwde pedagogisch coach die pedagogiek 0-13 jaar beheerst en medewerkers effectief kan begeleiden, observeren en versterken.
De opleiding is geschikt voor (aankomend) pedagogisch coaches en pedagogisch professionals in de kinderopvang die zich willen ontwikkelen in pedagogiek 0-13 jaar en coachingsvaardigheden. Basiskennis van werken in de kinderopvang of ervaring als pedagogisch medewerker is wenselijk, omdat je leert coachen binnen pedagogische kaders, observaties uitvoert en beleid vertaalt naar praktijk.
Wat mag je verwachten?
Het basisdeel van de scholing doorloop je zelfstandig in een digitale leeromgeving, waarbij je feedback ontvangt van je studiecoach. Vier fysieke bijeenkomsten van 6 uur bij Ter AA Tussentijdse praktijk- en huiswerkopdrachten (+/- 2 SBU per bijeenkomst) Follow-up bijeenkomst van 3 uur na enkele maanden Studiebelasting: gemiddeld 6 uur per week In deze scholing ontwikkel je je tot een pedagogisch coach die medewerkers begeleidt in het creëren van een veilig en stimulerend pedagogisch klimaat voor kinderen van 0–13 jaar.
Je verdiept je in pedagogiek, interactievaardigheden en observatietechnieken, en leert beleid vertalen naar praktijk. Daarnaast oefen je gespreks- en feedbackvaardigheden, zodat je medewerkers effectief kunt ondersteunen in hun professionele groei en de pedagogische kwaliteit binnen de organisatie kunt bewaken.
Na afloop van deze cursus ontvang je het erkende certificaat.
Onderwerpen
- Pedagogiek 0–13 jaar Ontwikkelingsfasen, -gebieden en -stimulering
- Pedagogische kaders, visie en werkplan
- Vier pedagogische basisdoelen
- Zes interactievaardigheden
- Pedagogische stromingen & opvoedingsstijlen
- Observeren en registreren
- Coachingvaardigheden Gesprekstechnieken (LSD, NIVEA, NLP)
- Feedback geven en confronteren
- Leer- en werkstijlen herkennen (drivers, Tuckman)
- Kwaliteiten van medewerkers benutten
- Coachplan opstellen
- Coachen binnen hiërarchie & bewaken pedagogische kwaliteit